Totally Maths

Dit project handelt over het belang van wiskunde in ons dagelijks leven. Analyse van historische en wetenschappelijke data zorgt ervoor dat we wiskunde beter kunnen toepassen in andere vakgebieden. De leerlingen ontdekken door bijvoorbeeld een schattenjacht in eigen stad dat wiskunde onmisbaar is. De samenwerking tussen de internationale wiskunde-vakgroepen motiveert overigens de leraren en zorgt ervoor dat er voldoende materiaal is om leerlingen te kunnen helpen. Op die manier vermijden we schooluitval van leerlingen die niet geïnteresseerd zijn in wiskunde. Elke school deelt zijn inzichten over hoe we het best wiskundige moeilijkheden aanpakken en over hoe we leerlingen kunnen helpen en motiveren bij het studeren van wiskunde. 

LeerkrachtSteven De Foer
Gemeente/regioSint-Niklaas
OnderwijsniveauSecundair
Leeftijdsgroep lln17 jaar
Vak(ken)Wiskunde - Engels
ProjecttaalEngels
ProjectpartnerItaliƫ - Spanje - Ierland
Thema'sWiskunde - ICT - Engels
Duur1 schooljaar (normaal 2, maar stopgezet wegens COVID-19)
Type projecteTwinning Project

Doelstellingen

  • Het Europees bewustzijn bij de leerlingen verhogen dankzij dit vakoverschrijdend project.
  • De leerlingen individuele prestaties laten uitvoeren.
  • Zelfzekerheid van de leerlingen versterken. 
  • Creativiteitsvermogen stimuleren.
  • Taalvaardigheden ontwikkelen en cognitieve vaardigheden in vreemde talen verbeteren.
  • Ondernemingszin aanscherpen door ICT-ontwikkeling.
  • Kritisch denkvermogen stimuleren.
  • Bewustzijn creëren over sociale media.
  • Communicatie tussen leerkracht en leerlingen/ leerlingen uit verschillende landen bevorderen.
  • STEM-gerelateerde jobs promoten en het belang van vreemde talen in die jobs benadrukken.
  • Een certificaat en Europass toekennen aan de deelnemers als bewijs van ervaring in een internationaal project.

Werkwijze

  • September 2019: introductie van de partner scholen, verantwoordelijke leerkrachten en leerlingen.
  • Oktober 2019: Eerste les voorbereiden, brainstorm over het gebruik van 3D-figuren in wiskunde-lessen.
  • November - December 2019: eerste internationale ontmoeting, schattenjachten, wiskunde-wandeling,escape room, internationaal feestje, enquête
  • Februari 2020: videochat, les twee voorbereiden,...
  • Maart 2020: tweede internationale ontmoeting - annulatie COVID-19.
  • Stopzetting project

Gebruik van ICT

Tijdens dit project hebben we gebruik gemaakt van 3D-tekenprogramma's en 3D printers om het design van een 3D wiskundig object, ontworpen door leerlingen, te kunnen printen. Bovendien gebruikten we steevast de TwinSpace, het digitaal eTwinning-platform. We hebben daar ook webpagina's in leren maken. De leerlingen gebruikten hun smartphones om 1 minute video's te maken. Alle leerlingen werden geïnformeerd over de schoolregels i.v.m. het gebruik van internet. We hebben in de TwinSpace een pagina aangemaakt over eSafety, met een online quiz.

 

Meer informatie

Link naar de TwinSpace: https://twinspace.etwinning.net/85892/pages/page/847640 

Resultaten

Iedereen die deel uitmaakt van dit project heeft nieuwe vrienden leren kennen en inzichten verworven het Europees burgerschap. De leerlingen leerden overigens ook samenwerken in groepen en verbeterden hierin. Sommigen waren echte leiders, anderen harde werkers. Ze dachten na over het beroep van de leraar en kregen veel respect t.o.v. het beroep. Bovendien ontwikkelden ze ook vaardigheden in 'spreken voor een publiek'. Zo kregen ze meer vertrouwen om het woord te nemen en een bepaald onderwerp uit te leggen aan een groep. 

De leerlingen creëerden virtuele escape rooms samen met internationale leerlingen. Op het einde van de eerste ontmoeting werd elke activiteit beoordeeld door de leerlingen zelf, via Google Forms. De leraren evalueerden de vooruitgang en tevens ook de activiteiten. De resultaten van elke activiteit kun je terugvinden in de TwinSpace.

De leerkrachten organiseerden overigens ook internationale vergaderingen om het project in zijn totaal te evalueren. Om de resultaten te delen, werd er een blog aangemaakt en ook op  de schoolplatformen van elke school, zijn de resultaten te zien. 

Tot slot, zijn er ook groepen aangemaakt in de eTwinning Live om wiskunde-onderwerpen (3D-figuren en statistieken) te vergelijken in algemeen onderwijs en in een eTwinning-project en hierover te discussiëren.

Integratie van eindtermen

Het mondelinge gedeelte tijdens dit project werd geëvalueerd voor het vak Engels, door de leerkracht Engels uiteraard. De focus lag voornamelijk op vlotheid, intonatie, spreken in het openbaar, volume en uitspraak. Daarnaast moesten de leerlingen onderzoek doen voor wiskunde, geschiedenis en ICT. De wiskunde-les die de leerlingen moesten voorbereiden, maakt bovendien deel uit van het huidige curriculum. De geschiedenis-taak tijdens de schattenjacht maakte deel uit van de eindtermen het jaar voordien. Ook ontwikkelden de leerlingen heel veel vaardigheden in ICT, informatie delen, presentaties maken, gebruik van online tools, een webpagina aanmaken en een blog opstellen. Daarnaast werd er ook aandacht besteed aan sociale vaardigheden: medeleerlingen uit verschillende Europese landen leren kennen en met hen discussiëren over actuele onderwerpen. Op die manier leerden ze, tot slot, ook een eigen mening vormen en verbeterden ze hun 'public speaking' skills.

Anderen bekeken ook...

S=HE QUAL

Kosh Campus Scheppers (Secundair)
Herentals
Gendergelijkheid - Sociologie - Diversiteit - Stereotypen
Nationaal kwaliteitslabel
Nationale prijs

Jij en ik, samen de boom in!

De Bron (Secundair)
Tielt
Burgerschap - Geschiedenis - Klimaat - ICT - Vreemde Talen -
Nationaal kwaliteitslabel
Europees Kwaliteitslabel
Nationale prijs

Zukunft - voll im Blick?

VKO Bovenbouw (Secundair)
Opwijk
Duits - Cultuur - Toekomst - Milieu
Nationaal kwaliteitslabel
Europees Kwaliteitslabel
Nationale prijs

Physics: Savior of the planet

De Bron (Secundair)
Tielt
Fysica - Natuurwetenschappen - ICT - Technologie
Nationaal kwaliteitslabel
Europees Kwaliteitslabel
Nationale prijs