To BEE or not to BEE

Bijen spelen een cruciale rol bij de voortplanting van onze belangrijkste en gezondste voedingsmiddelen. Bijen kunnen alle hulp gebruiken, want ze worden met uitsterven bedreigd. En bijen zijn niet enkel belangrijk voor de mens, maar spelen een belangrijke rol in de biodiversiteit. Genoeg redenen om een vak- en grensoverschrijdend project over bijen te starten met jongeren! 

LeerkrachtJoris Van Meerhaeghe
School Don Boscocollege Kortrijk
Gemeente/regioKortrijk
OnderwijsniveauSecundair
Leeftijdsgroep lln11-14 jaar
Vak(ken)natuurwetenschappen
ProjecttaalEngels
ProjectpartnerPortugal, Polen, Frankrijk en Sloveniƫ
Thema'snatuur duurzaamheid
Duureen schooljaar
Type projectonderzoeksproject

Doelstellingen

Bijen spelen een belangrijke rol in ons leven. Daar willen we jongeren bewust van maken. En nieuwsgierigheid aanwakkeren rond milieuzorg.
Leerlingen leren in het project over verschillende bijsoorten, hun nesten en levenscyclus. Ze begrijpen het belang en leren zich inzetten. Ze ontdekken welke planten het meest bijvriendelijk zijn en hoe je de bijen kan helpen beschermen. De belangrijkste vragen zijn 'waarom hebben we bijen nodig?' en ' wat kunnen we leren van hen?'. 

Werkwijze

Als kennismaking hebben de leerlingen enkele activiteiten gedaan:
- kennismaking
- projectlogo: ontwerp en wedstrijd
- bijenfilm 'More than honey'.

Tijdens het project hebben leerlingen in kleine groepjes gewerkt aan verschillende opdrachten:
- lokale imker bezoeken
- op zoek gaan naar wilde en solitaire bijen
- gedetailleerd onderzoek naar het leven van de honingbij, waarom bijen zo hulpvaardig zijn, bijen en biodiversiteit, bijen in onze tuin, types van bijen en bijenidentificatie, levenscyclus van de bij, hoe kan je bijen houden.
- leerlingen hebben een bijenhotel gemaakt. In de school werd er een bijvriendelijke plaats ingericht.
- onderzoek naar lokale planten die bijen aantrekkelijk vinden, tips om je tuin bijvriendelijk te maken. 

Gebruik van ICT

Leerlingen werkten samen in de Twinspace. Ze deelden tekst, video, powerpoint en andere informatiebronnen. In de fora hebben ze gediscussieerd. 

Resultaten

Alle resultaten zijn zichtbaar in de Twinspace: 
https://twinspace.etwinning.net/8682/home

 

Integratie van eindtermen

Dit project is een STEM-project, waarbij STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics. Leerlingen leren bij over de vier disciplines - wetenschap, technologie, engineering en wiskunde - op een vakoverschrijdende en toegepaste manier. Het project integreert vakinhouden en maakt ze uitdagend. Leerlingen werken aan oplossingen voor levensechte problemen. Leerlingen ervaren dat wetenschappelijke methodes uit de les toegepast kunnen worden en probleemoplossend kunnen zijn in de dagelijkse praktijk.

Impact

Dankzij het project werden de lessen meer uitdagend en diepgravend. Leerlingen werden nieuwsgierig, waren onder de indruk en geïnteresseerd in de bescherming van de bijen. Ze werden bewust van de mogelijkheden binnen STEM. 

Het project heeft een nationaal en Europees kwaliteitslabel behaald. Het project won een prijs voor samenwerking in de eTwinning wedstrijd 2016. 

Anderen bekeken ook...

Nationalism in 19th Century France and Belgium

Berthoutinstituut Klein Seminarie Mechelen (Secundair)
Mechelen
Geschiedenis
Nationaal kwaliteitslabel
Nationale prijs