The Belgian Friends

Leerlingen uit het zesdejaar lager onderwijs motiveren om Frans te spreken en hun Zuid-Belgische medeleerlingen beter leren kennen. Dat is het doel van dit eTwinning Belgica project. En of ze erin geslaagd zijn. Met glans natuurlijk. 

LeerkrachtDave Schrauwen
School Gemeenteschool Qworzó Merksplas
Gemeente/regioMerksplas
OnderwijsniveauLager
Leeftijdsgroep lln10-12 jaar
Vak(ken)Frans
ProjecttaalFrans en Nederland
ProjectpartnerBasisschool uit Oreye, België
Thema'sBelgica
Duureen schooljaar
Type projectcommunicatie-project, afgesloten met ontmoeting

Doelstellingen

Leerlingen motiveren om Frans te spreken en gebruiken. Dat is het doel van dit project. Omdat de leerlingen elkaar op het einde van het schooljaar ontmoeten lukt dit aardig. 
Tijdens het project krijgen leerlingen een levendig beeld van het leven beneden de taalgrens. Ze wisselen informatie uit over dagelijkse gebeurtenissen en spelen samen taalspelletjes. 

Werkwijze

Kennismaking

- Teken me: leerlingen beschrijven zichzelf in hun moedertaal, de andere klas maakt tekeningen op basis van de beschrijvingen. Wie herkent zichzelf? 
- Wie is wie? Leerlingen posten een selfie en een beschrijving van zichzelf in de andere taal. 
- Je me présente. Leerlingen stellen zichzelf voor in de andere taal in een filmpje. 

Projectactiviteiten
- Quiz
- Postkaarten versturen
- Je me présente: ma chanson favorite
- Je me présente: ma maison de rêve
- Skypesessie 
- groepskypesessie en Bingo

Ontmoeting
- Op bezoek in de Waalse school
- de Waalse klas komt op bezoek in Merksplas 

Gebruik van ICT

skype + webcam: om te kunnen communiceren met elkaar + bingo der getallen vimeo: videodeelsite zoals Youtube, maar kindvriendelijker smartphones + tablets: voor het maken van foto’s (selfies leerlingen + foto’s in de klas) soundcloud + audacity: om geluidsfragmenten te publiceren die we opnamen in de klas thinglink: om links naar liedjes te plaatsen met bijhorende commentaar polldaddy: om te peilen naar welke liedjes de leerlingen het leukst vinden camera + iPad + moviemaker: voor het opnemen + bewerken van video’s

Resultaten

Alle resultaten vind je op de weblog van het project

https://belgianfriends2.wordpress.com/

 

Integratie van eindtermen

Leerlingen leren veel vaardigheden in de tweedelandstaal, maar ze leren ook teksten schrijvenin de eigen taal, het juist inzetten van netiquette, sociale vaardigheden.  De leerlingen toonden gaandeweg steeds meer belangstelling voor de aanwezigheid van moderne vreemde talen buiten de school. Kinderen lazen vrijwillig de artikels op de blog, postten er spontaan commentaren bij en sommige leerlingen wisselden op de ontmoetingsdag zelfs spontaan telefoonnummers uit! De kinderen vonden het spannend, maar boeiend om leeftijdsgenoten te ontmoeten die een andere taal spreken. Tijdens de pauze van de ontmoetingsdag zagen we dat de leerlingen een gesprekje voerde in de tweede taal.
In het project oefenen de leerlingen alle leerstof die ze in de les Frans opnemen in. Als de leerlingen zichzelf in een opdracht uit het werkboek Frans dienden voor te stellen, dan voerden de leerlingen deze opdracht gewoon uit, enkel met dat verschil dat ze zichzelf ook opnamen met de iPad en dat hun filmpje nadien zou worden bekeken door de leerlingen van de andere school. De opdracht werd zo dus veel concreter en was dus niet meer “zo maar een oefening uit het boek”, maar kreeg een concreet doel.

Anderen bekeken ook...

Les jeux vidéo pour apprendre ensemble !

Immaculata Instituut Oostmalle (Secundair)
Oostmalle
vreemde talen ICT
Nationaal kwaliteitslabel
Nationale prijs