smArt

De belangrijkste elementen in dit project zijn een show met muziek, dans, poëzie en tekst. De sleutelwoorden zijn o.a. hoop en liefde. De leerlingen verbinden met elkaar door middel van wetenschap en wiskunde, oefeningen en presentaties. Daarnaast gaan ze op zoek naar wiskunde in de kunst in de wereld om ons heen. En ze wisselen veel culturele kennis, geschiedenis en voedseltradities uit.

LeerkrachtSteven De Foer
Gemeente/regioSint-Niklaas
OnderwijsniveauSecundair
Leeftijdsgroep lln16
Vak(ken)Wiskunde - vreemde talen - kunst
ProjecttaalEngels - Frans
ProjectpartnerItalië - Spanje - Oekraïne - Ierland
Thema'sWiskunde - kunst - muziek - dans - geschiedenis - vreemde talen
Duur1 jaar
Type projectWiskunde

Doelstellingen

De leerlingen maken presentaties met muziek, dans, poëzie en tekst. Ze combineren kunst met actuele feiten, wiskunde en wetenschap. Ze leren verschillen en overeenkomsten kennen in verschillende landen, ze doen culturele kennis op en delen tradities. Daarnaast delen ze ook wiskundige kennis en gaan ze op zoek naar wiskunde op straat en overal om ons heen.

Werkwijze

De leerlingen hebben de volledige verantwoordelijkheid over het resultaat van het project: een show. De leerlingen worden in groepen verdeeld, als dansers, bouwers, poëten, zangers... Daarna beginnen ze met de ontwikkeling van elk onderdeel van de voorstelling. De show wordt opgebouwd rond een sleutelwoord. Ze herhalen hetzelfde proces vier keer. De leerlingen werken samen aan een wiskundespel.

Gebruik van ICT

De leerlingen gebruikten de TwinSpace om in contact te komen met elkaar en de resultaten van het project te tonen. Ze gebruiken videotoepassingen om de scholen en de leerlingen te introduceren. Video wordt gebruikt voor interviews. PPT en Google Slides worden gebruikt voor presentaties. De applicatie Actionbound wordt gebruikt voor de Math Walk tijdens culturele bezoeken. Een Google Drive wordt gebruikt voor samenwerking en Google Forms voor de evaluatie. Op de Twinspace worden alle resultaten gedeeld.

Meer informatie

Een van de eindproducten in dit project is een e-book. Dat online resultaat vind je hier:

https://issuu.com/stevendefoer/docs/ebook__smart_lessons

Resultaten

De resultaten zijn 4 entertainende shows waarin gebruik gemaakt wordt van verschillende soorten kunst. Daarnaast wordt er ook een stadswandeling uitgewerkt met kunst en wiskunde. De leerlingen doen culturele kennis op over de verschillende landen.

Integratie van eindtermen

De leerlingen hebben verschillende onderwerpen van hun reguliere lesplan aangepakt:

  • Geschiedenis: Oude tijden, Middeleeuwen, Romeinse tijd en Moderne tijd (WO1).
  • Wiskunde: Geometrie en Algebra.
  • Kunst: Kunst in het middeleeuwse en Romeinse erfgoed in Europa.
  • Muziek: Het combineren van muziek, dans en woord.
  • Talen: Het dagelijks gebruik van het Engels tijdens de bijeenkomsten, het voorbereiden van presentaties, het lesgeven in het Engels, de communicatie tussen de studenten in het Engels.
  • Literatuur: Poëzie, schrijven en lezen.
  • LO: Het spelen van nationale sporten, het ontdekken en leren van nieuwe sporten.
  • Religie: Welzijn, immigratie, respect, tradities en menselijkheid.

Bij het geven van wiskunde- en geschiedenislessen gebeurde het in reguliere klassen waarin de leerlingen van de gastschool de lessen van de bezoekende leerlingen konden bijwonen, waardoor een groot deel van de leerlingen aan het project deelnam.

Impact

De leerlingen hebben hun culturele kennis en ervaring verrijkt. Ze breidden hun vriendenkring uit over heel Europa. De leerlingen voerden verschillende debatten over verschillende onderwerpen, werkten aan een goede communicatie, ook in een vreemde taal, ze verdedigden concepten en ideeën, debatteerden in het openbaar. De leerlingen werden leerkracht, konden de moeilijkheden ervaren, maakten zelfs de voorbereidingen als leerkracht. De leerlingen creëerden voorbeelden van lesplannen die in alle scholen onderwezen konden worden. De leerlingen leerden om te gaan met stress en om problemen te overwinnen tijdens een show en presentaties. De leerlingen creëerden wiskunde-wandelingen met taken en historische informatie die gebruikt kunnen worden door elke toerist.