S=HE QUAL

In het project S=HE QUAL draait alles om gender en gendergelijkheid. De leerlingen onderzochten elk in hun eigen land welke vooroordelen er zijn en waar de knelpunten zitten. In elk land gebeurde dat op een andere manier (interviews, enquêtes). Hoe zit het met de beroepskeuze en carrière van meisjes/vrouwen? Hoe zit het met LGTBQ+ in verschillende culturen? Wat zijn de stereotypen? Welk gendergerelateerd nieuws komt er in de pers? Creatief gingen ze aan de slag met improvisatietoneel en het ontwerpen van een logo.

LeerkrachtMicheline Peacock
Gemeente/regioHerentals
OnderwijsniveauSecundair
Leeftijdsgroep lln16
Vak(ken)Integrale Opdrachten
ProjecttaalEngels
ProjectpartnerDuitsland, Nederland, Turkije
Thema'sGendergelijkheid - Sociologie - Diversiteit - Stereotypen
Duur1 schooljaar (wordt uitgebreid naar 2021)
Type projecteTwinning Project

Doelstellingen

Met dit project willen we het bewustzijn creëren bij de leerlingen over genderongelijkheden en discriminerende aanpakken in scholen en maatschappij. Studenten zullen bovendien hun digitale vaardigheden en kritisch denken verder ontwikkelen. Culturele uitwisselingen met de projectpartners zullen ervoor zorgen dat de leerlingen verschillende gewoonten en culturen ontdekken en op die manier maatschappijen met elkaar kunnen vergelijken.

Werkwijze

We probeerden een gevarieerd programma samen te stellen en bereidden de inhoud ervan voor samen met de leerlingen. Daarna stelden de leerlingen zich voor in de Twinspace en gingen ze vervolgens op zoek naar hun “partner”. Ze leerden elkaar kennen via (video)chat en tijdens de mobilities logeerden ze bij elkaar en werkten ze samen in gemengde groepjes. Tussen sommige leerlingen is een hechte vriendschap ontstaan. Het eindproduct is het bewustzijn dat gendergelijkheid niet voor iedereen vanzelfsprekend is en dat enkel gesprek en voortdurende vorming de situatie kan veranderen. Dit besef kwam tot stand dankzij debatten, met toneel, met (gefilmde) getuigenissen, met resultaten van enquêtes, met het lezen van kranten en met informele contacten tussen de leerlingen en tussen leerlingen en leerkrachten van verschilldende landen.

Gebruik van ICT

Alle groepen werkten allereerst met filmpjes (zelfs met drone). Vervolgens communiceerden ze via chat, Whatsapp, Skype en Zoom en maakten ze gebruik van Padlet, Kahoot, Google forms en natuurlijk de Twinspace zelf. Gegevensbescherming: leerlingen gaven hun toelating om foto’s te maken en de Twinspace is een beschermde omgeving. Bij gebruik van krantenartikels werden de bronnen vermeld. Dit kwam uitdrukkelijk ter sprake in de les.

Meer informatie

Link naar de Twinspace: https://twinspace.etwinning.net/81922/home 

Resultaten

Voor de leerlingen waren de twee mobilities een geweldige ervaring. Niet alleen hebben ze kennis gemaakt met jongeren van hun leeftijd en met andere culturen maar vooral met een andere schoolcultuur. De week in Nederland was een echte eyeopener: hoe een school functioneert in Nederland, hoe hun nieuwe school er zal uitzien, en dat steeds vertrekkend vanuit de noden van de leerlingen. Na elke mobility hebben we overigens verschillende aspecten geëvalueerd: met de 5 vingers van de hand en met de thermometer. In het begin van het project hebben we de pers uitgenodigd op school om het project voor te stellen en hebben we de kranten gehaald. Bij aankomst van onze partners hebben we een bezoek op het stadhuis aangevraagd en zijn we ontvangen door de (vrouwelijke!) burgemeester. Elk van onze partners heeft een bijdrage geleverd. In Nederland hebben we een voorstelling gegeven voor de ouders. Bij de activiteiten in de scholen hebben er telkens leerkrachten meegewerkt die niet rechtstreeks betrokken waren bij het project.

Integratie van eindtermen

Het onderwerp past perfect in het leervak sociologie en de bundels zullen ook de komende jaren worden gebruikt. Competenties: de stap zetten om zelf op te treden, om te spelen voor publiek. We kregen een workshop debatteren en pasten de tips toe in oefeningen (in het Engels). Jongens en meisjes volgden een atypische workshop: jongens leerden baby’s verschonen (van onze leerlingen kinderzorg) en meisjes leerden een fiets herstellen. Tijdens ons bezoek aan het Europees parlement leerden ze over de werking ervan. In Amsterdam bezochten we twee musea waar de biologische verschillen tussen man en vrouw aan bod kwamen alsook gender in verschillende culturen. Multidisciplinair was het zeker: sociale wetenschappen, statistiek, expressie, Nederlands, Engels, ICT (geschiedenis en Frans komen aan bod volgend schooljaar).

Anderen bekeken ook...

Jij en ik, samen de boom in!

De Bron (Secundair)
Tielt
Burgerschap - Geschiedenis - Klimaat - ICT - Vreemde Talen -
Nationaal kwaliteitslabel
Europees Kwaliteitslabel
Nationale prijs

Zukunft - voll im Blick?

VKO Bovenbouw (Secundair)
Opwijk
Duits - Cultuur - Toekomst - Milieu
Nationaal kwaliteitslabel
Europees Kwaliteitslabel
Nationale prijs

Physics: Savior of the planet

De Bron (Secundair)
Tielt
Fysica - Natuurwetenschappen - ICT - Technologie
Nationaal kwaliteitslabel
Europees Kwaliteitslabel
Nationale prijs

Totally Maths

Berkenboom Humaniora Bovenbouw (Secundair)
Sint-Niklaas
Wiskunde - ICT - Engels
Nationaal kwaliteitslabel
Nationale prijs