Nationalism in 19th Century France and Belgium

Nationalisme is geen gemakkelijk thema. Maar dankzij de samenwerking met Franse leeftijdsgenoten en het gebruik van verschillende ICT-tools heeft het project met dit thema diepe indruk gemaakt op de leerlingen. En hebben ze veel bijgeleerd. 

LeerkrachtKoen Van den Noortgate
School Berthoutinstituut Klein Seminarie Mechelen
Gemeente/regioMechelen
OnderwijsniveauSecundair
Leeftijdsgroep lln16-18 jaar
Vak(ken)Geschiedenis
ProjecttaalEngels
ProjectpartnerFrankrijk
Thema'sGeschiedenis
Duureen schooljaar
Type projectonderzoeksproject

Doelstellingen

Leerlingen krijgen inzicht in de elementen van nationalisme. Hoe werkt nationalisme? En hoe beïnvloedt het politiek en geschiedenis, tot de dag van vandaag? Leerlingen leren ook over de geschiedenis van een ander land.
Leerlingen kunnen communiceren en samenwerking met partners in een ander land. Ze leren onderzoek doen naar een specifiek onderwerp en leren de conclusies van hun onderzoek presenteren. Bovendien gebruiken ze verschillende IT-tools en communiceren ze in een vreemde taal. 

Werkwijze

Kennismaking
- inleidende les over nationalisme
- ijsbrekers: leerlingen beantwoorden een vragenlijst van de projectpartner, en ze maken een korte video waarin ze zichzelf voorstellen. In de vragenlijst wordt gepeild naar hun voorkennis over het onderwerp en het andere land. 
Onderzoek
- Leerlingen onderzoeken specifieke aspecten van het nationalisme in het ander land (zoals vlag, volkslied, de rol van kunst, schoolsysteem,...). Ze presenteren hun conclusies in een prezi.
- Leerlingen doen onderzoek naar nationalisme tijdens de eerste wereldoorlog. Gemengde groepjes doen onderzoek en presenteren hun resultaten in een Thinglink.
- Leerlingen bespreken propaganda-posters en geven commentaar. Ze maken zelf een propaganda-poster. 
Afsluiting
- hoe staat het met nationalisme in Europa vandaag? Leerlingen bereiden zich voor en houden een debat over het thema. 

Gebruik van ICT

In dit project hebben de leerlingen gebruik gemaakt van verschillende technologieën: - het maken van een video (hetzij via webcam of smartphone, hetzij via Powtoon) - het presenteren van conclusies: Prezi, Piktochart - het bespreken van visuele bronnen: Thinglink - het maken van een propagandaposter: Canva - het verzamelen van de resultaten: Padlet De leerkrachten hebben daarnaast ook nog programma's gebruikt om bronnen te verzamelen en aan de partner te tonen: Symbaloo en Pearltrees.

Resultaten

Alle resultaten vind je op de Twinspace
https://twinspace.etwinning.net/12877/

 

Integratie van eindtermen

Het project komt overeen met doelstellingen van de lessen geschiedenis. Daarnaast leren ze verschillende vaardigheden zoals werken met ICT-tools, samenwerken, communiceren in een vreemde taal. 

Impact

Dankzij het project hebben de leerlingen meer inzicht  in het onderwerp (nationalisme en de relatie tussen nationalisme en WO I). Door het gebruik van verschillende ICT-toepassingen en vooral door het contact met leeftijdsgenoten uit een ander land heeft het onderwerp veel indruk gemaakt op hen. De leerkrachten hebben ook bijgeleerd van elkaar.  Niet alleen over het Franse schoolsysteem, de curricula, en de manier waarop het vak geschiendenis ingevuld werd. Maar ook op het gebied van ICT. Leerkrachten stellen elkaar verschillende ICT tools voor. Ook de school heeft voordeel door het project. De contacten met deze school zorgen ervoor dat er in de toekomst gemakkelijker een project opgezet kan worden. 

Anderen bekeken ook...

To BEE or not to BEE

Don Boscocollege Kortrijk (Secundair)
Kortrijk
natuur duurzaamheid
Nationaal kwaliteitslabel
Europees Kwaliteitslabel
Nationale prijs