European Star Award

In de deelnemende klassen stellen enkele internationale groepjes hun genomineerde voor de European Star Award voor via Present.me-filmpjes. Achteraf wordt door alle deelnemende leerlingen een winnaar gekozen. De categorie waarrond gewerkt wordt, is vrij te kiezen: beste muziek, beste film, mooiste kunstwerk, Europeaan van het Jaar…

OnderwijsniveauSecundair

Pedagogische doelen

De leerlingen

  • leren deel uit te maken van een team;
  • verbeteren hun ICT-vaardigheden;
  • verbeteren hun spreek- en luistervaardigheden;
  • dragen bij tot het eindresultaat en geven er een oordeel over.

Proces

  1. Bepaal de categorie waarrond gewerkt wordt. Dit kan vooraf gebeuren door de leerkrachten, maar ook de leerlingen kunnen hierbij betrokken worden, bijvoorbeeld via een poll in de TwinSpace.
  2. Maak een vier- of vijftal internationale groepjes.
  3. Geef de leerlingen de opdracht in de internationale groepjes een genomineerde te kiezen. Ze kunnen hiervoor overleggen via het forum in de TwinSpace.
  4. Maak voor elk internationaal groepje één account aan op Present.me. Opgelet: deze website is niet meer actief. Er bestaan alternatieven als Slidepresenter.com. Misschien kan je ook wel aan de slag met Flipgrid. Meer alternatieven kan je vinden via de website eTwinningtools. (nvdr)
  5. Demonstreer aan de leerlingen hoe de tool werkt.
  6. De leerlingen maken per groepje één filmpje waarin ze hun genomineerde voorstellen en vertellen waarom hij moet winnen. Concrete richtlijnen in verband met lengte, inhoud en deadline worden door de leerkrachten bepaald. De leerlingen in de verschillende landen hoeven niet op hetzelfde tijdstip aan hun filmpje te werken, maar moeten wel goede afspraken maken.
  7. Voeg de eindversies van de filmpjes toe aan de TwinSpace en toon ze aan de leerlingen in de klas.
  8. Importeer een poll in de TwinSpace en vraag alle leerlingen hun favoriet (= niet hun eigen genomineerde) aan te duiden tegen een bepaalde datum. Het is ook interessant om de leerlingen hun keuze te laten toelichten (via de poll of in het TwinSpace-forum): waarom kiezen ze voor die genomineerde, wat vonden ze goed aan het filmpje van die genomineerde…?
  9. Optioneel: eventueel kan aan het ‘winnende’ groepje gevraagd worden een winnaarsfilmpje te maken waarin de European Star Award virtueel wordt uitgereikt.

Resultaten

Nominatiefilmpjes (en eventueel winnaarsfilmpje) gemaakt met de online tool.

Tips

  • Bekijk (en gebruik) eventueel instructiefilmpjes op de websites van de tools.
  • Probeer gemaakte accountnamen zo algemeen mogelijk te houden, zodat de accounts eventueel opnieuw kunnen worden gebruikt bij volgende projecten.
  • Maak een aparte leerkrachtenaccount aan op in de online tools, zodat je kunt experimenteren met je buitenlandse partner en kunt demonstreren hoe de leerlingen kunnen samenwerken via deze toepassing.
  • Maak de leerlingen duidelijk dat ze het paswoord in de tools niet mogen wijzigen, zodat jij altijd de controle behoudt.
  • Eenvoudiger alternatief: laat voor elke genomineerde meerdere filmpjes maken, één in elke partnerschool. De leerlingen in de verschillende scholen werken dan niet samen aan hetzelfde eindproduct, maar moeten wel geregeld overleggen, zodat de info in de verschillende filmpjes over dezelfde genomineerde niet overlapt.

Auteurs

Tim Vuylsteke, Yolande Degroote, Hendrien Exel, Guy Verzele

Anderen bekeken ook...

eTwinning tools