Barbara Engelen

Barbara Engelen – twaalf jaar leerkracht PAV en Engels in het Sint-Lodewijksinstituut in Genk (TSO/BSO) – is actief bezig met eTwinning sinds 2011. Ze leerde eTwinning kennen dankzij een collega en ze deed mee aan een eTwinning contact seminar in Brussel (2011). Het enthousiasme van de deelnemers daar heeft haar overtuigd om met eTwinning te starten.

Het project ‘An unexpected journey through education’ liep tijdens het schooljaar 2014-2015 en haalde een Nationaal en Europees Kwaliteitslabel. In het project gingen leerlingen op zoek naar de ‘perfecte school’ en reflecteerden ze over hun welbevinden op school. In het schooljaar 2015-2016 start een nieuw project ‘My past, my future & I’. 

LeerkrachtBarbara Engelen
School Technisch Instituut Sint-Lodewijk Genk
OnderwijsniveauSecundair

Het eerste project kaderde binnen het vak Project Algemene Vakken. Nu werkt ze met de leerlingen tijdens de middag aan de projectactiviteiten. Leerlingen van het Sint-Lodewijksinstituut zijn het gewoon om tijdens de middag schoolactiviteiten te doen en ze waren meteen enthousiast om mee te werken. De meeste projectactiviteiten zijn geïntegreerd in vakken zoals Frans, muziek,… en de leerlingen zullen voor deze projectopdrachten geëvalueerd worden binnen die vakken.

De Franse projectpartner uit het project ‘An unexpected journey’ is partner gebleven in het nieuwe project. De andere projectpartners vond Barbara via het eTwinning Forum. ‘Ik had in augustus een oproep gelanceerd, en ik was verrast hoe snel ik reacties terug kreeg,” vertelt Barbara. ‘We hebben dan heen en weer gemaild over de doelen en projectactiviteiten en zijn met 8 partners van start gegaan.”

Teamleden warm houden door e-mails en updates

Andere collega’s op school vonden ondertussen ook hun weg naar eTwinning. Er zijn 20 leerkrachten geregistreerd, waarvan er 8 momenteel actief zijn. Op school hebben er in totaal al 15 eTwinning-projecten gelopen. Bij die projecten zijn 5 collega’s betrokken geweest.

De twee eTwinning-ambassadeurs op school – Jan en Barbara – doen hun best om zoveel mogelijk collega’s warm te maken. Ze nodigen bijvoorbeeld collega’s uit in hun Twinspace om de projectactiviteiten te volgen en moedigen hen aan om deel te nemen aan lokale startersworkshops. Jan werkt sinds dit schooljaar halftijds aan de Lerarenopleiding (KHLim Diepenbeek) en zal met studenten deelnemen aan het pilootproject voor de lerarenopleiding.

Vakoverschrijdend werken

‘Veel collega’s tonen wel interesse, maar sommige geven praktijkvakken en vinden daardoor moeilijker projectpartners die qua inhoud met hen overeenkomen’, zegt Barbara.’ Ik vraag aan zoveel mogelijk collega’s om mee te doen aan een aantal activiteiten binnen het nieuwe project. Bijvoorbeeld de collega’s van geschiedenis, wiskunde, Frans en muziek kunnen perfect aan projectactiviteiten werken die passen binnen hun vak. De leerlingen gaan grootouders interviewen en deze informatie kan in het Frans vertaald worden en de gegevens kunnen verwerkt worden tijdens de lessen geschiedenis en wiskunde. ‘

In de lessen Muziek werken de leerlingen aan een playlist met de favoriete nummers van hun grootouders (dit hoort dan bij het gedeelte PAST). In een tweede opdracht maken de leerlingen zelf een rap. Hier is het de bedoeling dat de leerlingen hun talenten ontdekken en hun creatieve kant ontwikkelen.

Project in beroepsonderwijs

De leerlingen (uit het vierde jaar Houtbewerking) zijn het niet gewoon om met anderen in het Engels te communiceren, maar ze hebben zich extra ingespannen om hun beste Engels boven te halen. Ze schreven reacties op de activiteiten en presentaties van de partnerscholen. Ze hielpen elkaar of zochten woordenschat op via online websites. Ik stimuleerde hen om zoveel mogelijk zelf op te zoeken. Voor sommige onderdelen zoals de presentaties werken de leerlingen met een schrijf- of spreekkader. Ik ben tevreden over hun inspanningen en resultaten.

Promotie van het project

Dit schooljaar doen we extra moeite om het project en de resultaten van de leerlingen bekend te maken. Sociale media spelen hierin een belangrijke rol. Ook de ouders worden op de hoogte gebracht. Tijdens de opendeurdag van de school laten we foto’s zien van leerlingen in actie. Het is ook belangrijk voor de school om zo op een positieve manier naar buiten te komen.

Toekomst

In de toekomst wil ik blijven werken aan het leerkrachtenteam op mijn school. Ik zal proberen andere leerkrachten te betrekken en warm te maken. Verder wil ik dit schooljaar meer aandacht besteden aan de reflectie door leerlingen en evaluatie van het project door de leerlingen. Ik ga deelnemen aan de eTwinning workshop voor ambassadeurs/gevorderden om hierover meer te weten te komen. Zo blijf ik geïnspireerd en enthousiast. Het is heel fijn om samen te werken en te leren van enthousiaste en ervaren leerkrachten, zoals bvb Lydia Huskens uit Dilsen-Stokkem.

Tips voor beginnende eTwinners:
- Neem de tijd om eTwinning te ontdekken, begin niet te snel en te groots aan een project. KISS: keep it small and simple.
- Ga naar een startersworkshop. Het enthousiasme van meer ervaren eTwinners werkt aanstekelijk en er zijn leuke workshops die je op weg helpen bij je 1e eTwinningproject.
- Maak gebruik van sociale media om je projectresultaten te delen met je collega's, vrienden, leerlingen, ... Dit werkt ook motiverend voor de leerlingen als anderen hen aanspreken over hun prestaties.

Anderen bekeken ook...

A.B.C. Active Book Club

Lyceum Aalst (Secundair)
Aalst

Taart voor eTwinning

Immaculata Instituut Oostmalle (Secundair)
Oostmalle

eTwinning in de basisschool

Qworzó (Lager)
Merksplas

Cultureel erfgoed en eTwinning - een geslaagde combinatie