Measure Earth Gravity: grensoverschrijdend fysica-experiment

Ook wetenschapsvakken lenen zich prima tot eTwinning-projecten. Leerkracht Anke Van Roy voerde samen met haar leerlingen een wetenschappelijk experiment uit. Het is een mooi voorbeeld van hoe eTwinning geïntegreerd kan worden in het curriculum.

LeerkrachtAnke Van Roy
School Virga Jesse College
Gemeente/regioHasselt
OnderwijsniveauSecundair
Leeftijdsgroep lln16 tot 18 jaar
Vak(ken)Fysica
ProjecttaalEngels
ProjectpartnerSpanje en Italiƫ

Doelstellingen

Leerlingen onderzoeken de factoren die de valversnelling beïnvloeden. De partnerscholen in Spanje en Italië doen hetzelfde experiment. Door de resultaten te vergelijken, kunnen de leerlingen aantonen dat de locatie een van de factoren is. Bovendien leren de leerlingen het belang van nauwkeurigheid in een wetenschappelijk onderzoek.  

Werkwijze

De leerlingen van het zesde jaar wetenschappen-wiskunde voeren het experiment ‘de slinger van Foucault’ zelf uit. Ze hebben zelf nagedacht over de opstelling en de materialen die hiervoor nodig zijn. Tijdens het seminarie-uur in de les fysica wordt de proef uitgevoerd en de metingen gedaan. De resultaten uit Spanje, Italië en België worden vergeleken. Leerlingen interpreteren de gegevens en discussiëren over de verklaringen.  

Gebruik van ICT

In de Twinspace posten de leerlingen hun verslag over het experiment. Het verslag wordt gemaakt in Word. De resultaten worden via Skype besproken en bediscussieerd met de projectpartners in Spanje en Italië.  

Meer informatie




Resultaten

  • Wetenschappelijk experiment ‘de slinger van foucault’: opstelling van het experiment en metingen uitvoeren
  • Verschillende resultaten uit België, Italië en Spanje worden vergeleken en bediscussieerd
  • Verantwoordelijkheid en initiatief (leerlingen hebben zelf opstelling bedacht en zijn verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van de metingen) 
  • In een videoconferentie discussiëren de leerlingen over de resultaten en trekken conclusies.
  • Leerlingen maken een verslag van een experiment in een levensechte situatie.

Integratie van eindtermen

  • Leerlingen leren over de valversnelling en de factoren die er invloed op uitoefenen.
  • Leerlingen werken zelfstandig
  • Leerlingen werken samen in groep
  • Leerlingen oefenen taalvaardigheden (Engels)
  • Leerlingen leren conclusies trekken en formulieren
  • Leerlingen leren kritisch denken